Jag vill ha en app! Eller var det mobilwebb jag menade?

Jag använder appar och jag använder mobilwebb. Skulle tippa på att jag är mer åt mobilwebb-hållet, helt enkelt därför att det är det jag jobbar med. Jag tycker helt enkelt om att kolla av hur det förhåller sig på den fronten. Plus att jag är makalöst lat på att uppdatera mina appar.

På föreläsningen hos Marknadsföreningen i Helsingborgsregionen den 29 april la jag upp en slide med texten ”Jag vill ha en egen app!” Anledningen till det var att beskriva att det ofta är första kommentaren jag får när folk ringer in och vill bli mobila. Ofta utan att de egentligen vet så mycket mer om vad de vill genom att vara mobila. Man kan ju lätt konstatera att apparna har ”gjort jobbet”, de har fått många att börja konsumera tjänster i mobilen. Och det kanske därför många tror att app=jag är mobil.

Efter min presentation har några stycken hört av sig och bett mig förklara skillnaden mellan app och mobilwebb. Jag som ofta framhåller hur pedagogiskt jag presenterar mobila tjänster har fått revidera hur jag för fram mina budskap. Och faktiskt börja kolla runt hur man på andra ställen beskriver appar och mobilwebb. Det känns inte som om de potentiella kunderna har hela sanningen.

Finns det alternativ till appar? Vad är de i sådana fall? Det är dags att beskriva skillnaderna i mer klartext.

Självklart finns det alternativ till appar – mobilwebb. Hur skiljer de sig då åt? Här är några exempel:

  • mobilwebb är oftare billigare att skapa än en app. (visst, lite som att jämföra äpplen och päron, men dock…)
  • appen använder telefonens funktioner på ett sätt som inte mobilwebben kan – gps, grafik, gyro..
  • appen funkar utmärkt off-line (kan vara bra vid dålig täckning och när man befinner sig utomlands)
  • mobilwebben är för on-line, du måste alltså vara uppkopplad via telefoninätet.
  • Gör du en app för iPhone får du göra en för Android och för andra plattformarr. Varje plattform har olika regler och krav för hur och vad man får publicera.
  • Att få ut en iPhone app kan ta lite tid. Apple ska godkänna den. De vill även godkänna när du uppdaterar din app. En app för Android har inte lika höga krav på sig.
  • En mobilsajt kan du ha ute på direkten, även uppdateringar får du ut på ett kick.
  • Med mobilwebb når du i princip alla som har en mobiltelefon. Det  är ganska många även i Sverige som inte har en smartphone – iPhone, Android-telefon m fl.

Budskapet är enkelt. Tänk efter VARFÖR du ska kommunicera via mobilen. VAD är det du vill kommunicera. Och till VEM.

Kanske är det så att det faktisk räcker med SMS ibland. Mitt stående exempel är blodgivar-SMSet. Det är exakt vad jag behöver: ”Hej Anna! Nu har vi väldigt ont om A+ blod. Vi skulle uppskatta om du kom förbi. Mvh Blodgivarcentralen http://geblod.nu” Jag skulle varken vilja ha en app eller mobilsajt för det.

Mer kommer om vad man bör tänka på.

Kommentera

