Mobil Strategi upp på ledningsnivå

När jag pratar med kunder eller föreläser hävdar jag med bestämdhet att alla företag bör ha en mobil strategi som ägs av ledningen. Ibland ligger ansvaret för den mobila strategin på IT-chefen, ibland på marknadschefen, hos den som sköter inköp av telefoner eller hos  någon anna person som varit snabb nog att inse fördelarna med mobil kommunikation.  Eftersom vi blir allt mer mobila och att det finns så mycket pengar i mobil kommunikation så är det ju självklart att det är en affärsstrategisk fråga. 

Att vara mobil kan betyda olika saker för olika människor så begreppet kan må bra av att  redas ut något. Folk som är i rörelse, på bussen exempelvis,  är mobila. Anställda som jobbar hemifrån och kopplar upp sig anses också vara mobila. Personer som använder sin mobiltelefon, självklart mobila.

Ett företag kommer sannolikt i kontakt med de flesta av dessa mobila människor – i form av medarbetare, kunder, partners och andra intresserade. Det är exakt därför som företagen måste ha en samordnad mobil strategi, för att vara så effektiva som möjligt i sin kommunikation och de pengar de spenderar på mobila lösningar. Spridda skurar inom olika delar av organsiationen leder till en fragmenterad kommunikation.

Frågar du den som är ansvarig för telefonerna på ett företag så innebär kanske stratagin virusskydd, e-postprogram, abonnemang etc. Är det kommunikationsavdelningen handlar det kanske om kampanjer, reklam, SMS-utskick  eller liknande. Den webbansvarige säger mobilanpassad webb och produktägaren kanske app. Och den som ansvarar för interna processer tänker på att effektivisera arbetet genom att ge access till företagets system via en mobil access. Säkerhetsansvarige tänker på att skydda affärskritisk data.

Vad blir resultatet om personerna i de olika rollerna inte är samordnade? Med största sannolikhet inte så bra som det kunde vara. Det är precis det här som är anledningen till att strategiarbetet först måste upp på hög nivå, för att sen sippra nedåt i organisationen.

Den ansvarige för telefoninköp bestämmer sig för en hyfsat prisvärd telefon med bra viruskydd. På de lurarna funkar kanske inte apparna som företagets leverantör av affärsystem  utvecklat . Säkerhetschefen hävdar med bestämdhet att en annan typ av telefon ska användas för att han eller hon anser att allt annat kan hota säkerheten. Marknadsavdelningen vill ha en vass app för att imponera och underlätta för kunderna, men de får inte access till all data som krävs för att det ska bli bra. De olika personerna använder olika leverantörer för olika tillämpningar utan att ha full koll på att dubbelarbete görs. Och så vidare!

Många pratar om mobil strategi, men få tar ett ordentligt grepp . Få strategin på plats. Implementera i lugn och fin takt. Under arbetets gång förankras de mobila tilläggen i alla delar av organisationen. Undan för undan växer ett affärsdrivande och resursbesparande maskineri  fram som ledning, ägare och kunder kommer jubla åt.

Precis som en gedigen IT-strategi, en säkerhets-strategi fungerar även en väl genomarbetad mobil strategi som en kvalitetsstämpel för företaget som kommer anses ha koll på läget.

(artikeln publicerades i Teknikdebatt.se 11 april, http://teknikdebatt.se/debatt/mobil-strategi-hos-hogsta-ledningen-ger-affarer )

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: