Prat på mobil e-handelskonferens

Snack på konferens
Måndag den 23:e arrangerar Atomer och bitar en heldag kring mobil e-handel – mobilbranschens absoluta ”gulle-gull-område” just nu. Var sig det är artiklar i SvD, IDG, Ny Teknik, Mobilkongress i Barcelona så pratas det mobil e-handel. Det gör i och för sig jag också, och det är klart att det kommer att slå – men jag vill att diskussionen blir bredare än att bara handla om de tekniska lösningarna för själva betalningen.

Till att börja med borde vi säga ”mobila transaktioner”. Förutom att göra en betalning kan jag komma på en massa affärstransaktioner som jag kan ok:a via mobilen – där betalningen ibland hamnar på en faktura, där jag förlänger ett avtal och betalningen fortsätter ytterligare ett år via autogiro, där jag uppgraderar mitt befintliga abonnemang. En mobil signering är juridiskt hållbar och borde kunna användas för mycket mer. Alltså mobil (e-)handel är så mycket mer än att fokusera på betalningsteknikerna.

Varför är vi i Sverige så dåliga på sälj? Varför säger vi ”ska du kränga nu igen?” Under min USA-tid fostrades jag i att säljet var både viktigt och fint. Imorgon ska jag prata om vikten av tiden/kommunikationen innan själva köp/tansaktionstillfället och förstås om möjligheterna att förlänga säljet så långt som möjligt.

Kommentera

