Stefan Löfven kollar läget med Kista Science City och med mig!

För en knapp vecka sedan blev jag inbjuden av Kista Science City att delta i en sittning med Socialdemokraternas partiordförande Stefan Löfven och oppositionsborgarrådet i Stockholms stad Karin Wanngård. Vi var några bolag som representerade, mindre bolag, innovationbolag, trainee program.

Min första fråga är alltid när jag blir inbjuden: varför just jag? Snabbt följt av: är det värt att spendera tid på att prata i en timme eller två – kan det leda till något bra?

Vi skrattade lite när inbjudan kom på tal, jag menar jag har ju faktiskt fikat i trekvart med premiärminister David Cameron och Ericssons VD Hans Vestberg. Och snackat entreprenörskap, främst för kvinnor. Innan dess var det utveckling i Kista med Miljöborgarrådet Ulla Hamilton. Och nu alltså socialdemokraternas paritordförande. Min Kista-kontakt tyckte jag skulle börja spara bilder…

Jag måste erkänna att jag faktiskt var lite nyfiken vad Löfven är intresserad av inför kommande valstrid. Jag vet ju att han har fötterna grundade i traditionell, svensk industri – men hur ser han på den starka, duktiga mobilbranschen? Finns det något som sossarna kan tänkas göra som inte alliansen gör? För inte märker man av varken IT-minister eller Näringsdepartement särskilt mycket. Jag kan inte påstå att jag vet mer nu om just det. Men å andra sidan har Löfven hittills inte utmärkt sig som någon som slänger ur sig tankar och idéer vid sittande bord. Han verkade trevlig, lyssnade artigt och ställde bra frågor.

Jag pratade på som vanligt om mina vanliga käpphästar: svensk mobilbransch är bra, samarbeten mellan stora och små företag är bra – om än svåra, den politiska sfären lyser med sin frånvaro genom att inte använda tjänster från de mindre bolagen osv. Jag slog ett slag för Geek girls och att de behöver spons.

Kunde sen inte hålla mig när vi efter mötet stod lite vid sidan av: ”Lova mig, inget trams-gulle-gull med entreprenörer i teknikbranschen. Speciellt inte kvinnliga.”

Var det värt tiden? Njae.. Undrar om han ens kommer ihåg mig… Undrar om Dave Cameron gör det?

Kommentera

